De Hartezaak

Pedagogische praktijk

Social media: een last, een lust of een must?

  • Kijkt je kind direct op zijn tablet, telefoon of computer als hij uit school komt?
  • Kan je kind geen dag zonder?
  • Heeft je kind geen zin meer om een speelafspraak te maken, buiten te spelen of een boodschap voor jou te doen?
  • Komt je kind niet meer goed toe aan huiswerk maken?
  • Gaat de tablet, telefoon overal mee naar toe?
  • Kan je kind niet zelf stoppen en heeft hij telkens jouw begrenzing nodig?
  • Kan je kind ’s avonds aan de eettafel niet meer vertellen wat hij die dag heeft gedaan omdat de dag voorbij gegaan is aan ‘’hangen’’ op internet?
  • Is hij meer dan 1 a 2 uur per dag actief op internet?

Dan is social media een last geworden en heb je als ouder reden om je zorgen te gaan maken. Enerzijds omdat je kind onvoldoende contacten in het echte leven aangaat en onderhoudt. Altijd maar op internet kan leiden tot asociaal gedrag. Een kind kijkt bijvoorbeeld niet meer op als een ouder wat vraagt. Als een klasgenoot lang ziek is stuurt je kind een appje (de ‘’gemakzuchtige’’ variant) in plaats van bellen en vragen of hij het leuk vindt dat er iemand langs komt. Ook kunnen schoolprestaties er onder lijden en ligt er bij veelvuldig internetgebruik een internetverslaving op de loer.

Wat heb je dan als ouder te doen? 

  • Erken dat het er is, social media is voor kinderen aantrekkelijk. Toegang ontzeggen is kinderen afsluiten van de hedendaagse wereld. En alles wat je verbiedt wordt o zo aantrekkelijk want bij andere kinderen thuis mag het natuurlijk wel. Andere kinderen hebben meer en beter en daarmee zullen ze jou telkens om de oren slaan.
  • Als kinderen mogen kiezen tussen buiten spelen of social media dan weten ze het vaak wel. Geef die keuze niet. Zoek juist naar een evenwicht tussen binnen en buiten. Het gaat om en-en en beide activiteiten kunnen ook heel goed na elkaar. Bijvoorbeeld eerst twee uur iets actiefs buiten doen dan een uurtje rustig op de bank met de tablet.
  • Kinderen hebben vaak geen tijdsbesef (en wij als ouders vaak ook niet). Wat is precies een kwartier? Help ze hierbij met hulpmiddelen bijvoorbeeld een wekker. Of kies een vast moment op de dag (eindig een half uur voor het slapen gaan). Pas de duur van het mediagebruik aan op de leeftijd van uw kind. Voor een kind van vier is een half uur een richtlijn. Geef een kind van 10 a 12 jaar niet meer dan 1 a 2 uur per dag stekkertijd. De tijd achter de buis telt ook mee.
  • Geef je kind geen computer op zijn kamer, maar zet de computer op een zichtbare plaats, zodat je toezicht kunt houden op het internetgebruik van je kind.
  • Zorg voor momenten samen achter de computer. Social media is juist bedoeld om te delen. Kijk samen filmpjes, zoek samen informatie op, laat je eigen profiel zien, doe voor wat oké is (en vertel erbij wat niet oké is).
  • Vertel uw kind dat als hij iets niet in het echt zou doen dat hij het dan ook niet in de digitale wereld moet doen. Behandel anderen zoals je zelf behandeld zou willen worden. Laat social media sociaal blijven.
  • Vertel uw kind dat alles wat hij online zet in de toekomst terug te vinden zal zijn. Zelfs als hij denkt dat het weg is. Dat is echt een hele grote instinker die kinderen bijna niet willen geloven maar het is waar. In die zin is de computer een hele grote tovermachine. Let dus goed op met die ene beetje sexy foto van je dochter. 

Social media kan ook een must zijn. Bekijk maar eens alle reken- en taalprogramma’s die je kan vinden op internet. Op die manier wordt het voor kinderen (vooral voor kinderen met een verstandelijke beperking) een stuk aantrekkelijker om actief te blijven met rekenen en taal. Weg zijn de ouderwetse telraampjes van vroeger waarmee wij het rekenen onder de knie hebben gekregen. Alhoewel nu ik eventjes google zie ik dat Ikea er trots mee adverteert.

Meer goede informatie over de omgang van kinderen en social media, kan je vinden op de website www.mediaopvoeding.nl en www.mijnkindonline.nl. En voor de technisch geinteresseerden onder U met een hoop vrije tijd kun je op de site van ComputerTotaal (15 tips voor een kindveilig internet) uitgebreid de diepte in t.a.v. computerbeveiliging.

Volkstuin

We zaaien, verzorgen, oogsten en eten uit eigen tuin. Zien groente, fruit en bloemen bloeien en groeien. Zo leren we te zorgen en te genieten van wat de natuur ons geeft.